Alates tänasest kuni 26. novembrini on kõigil huvilistel võimalus pakkuda välja nimi uuele mitmeotstarbelisele töölaevale, mis hakkab täitma riiklikke ülesandeid Eesti vetes. Laeva nime valib välja žürii eesotsas Marko Matverega ning tulemust tutvustatakse avalikkusele laeva veeskamise ja ristimise tseremoonial tuleva aasta kevadel.
Uue laeva näol on tegemist mitmeotstarbelise töölaevaga, mis on oluline täiendus Eesti riigi laevastikule ning suurendab märkimisväärselt riigi võimekust teostada Läänemerel nii igapäevaseid kui ka erakorralisi ülesandeid.
“Uus laev, mida praegu Saaremaal ehitatakse, parandab meie võimekust teostada merel regulaarseid poitöid, hooldada laevateid, viia läbi teadusuuringuid ning reageerida reostustõrje- ja päästeoperatsioonidele,“ selgitas Riigilaevastiku peadirektor Andres Laasma. “Tegu on ainulaadse ja keskkonnasäästliku laevaga, mis väärib väärikat nime. Soovime, et just Eesti inimesed aitaksid leida sellele rahvusliku, uhke ja laevale sobiva nime.“
Uue laeva kapten Sander Laus, kes on varasemalt tüürinud nii Eesti kui ka rahvusvahelistes vetes sõitvaid laevu, sõnas, et ootab uut nime põnevusega. “Laeva nimi on väga tähtis, selle järgi tuntakse meid tulevikus nii Eestis kui ka välismaal. Nimekonkursil osaledes saab igaüks jätta oma jälje Eesti merendusajalukku. Sellest saab hea lugu, mida kunagi oma lastelastele rääkida,“ ütles Laus. “Lisaks saab võitjanime autor kutse laeva ristimise tseremooniale ning võimaluse osaleda kuni kolmel uue laeva töömissioonil Eesti vetes”.
Konkursil võivad osaleda kõik huvilised. Nime ettepanekuid saab esitada kuni 26. novembrini Riigilaevastiku veebilehel oleva vormi kaudu. Konkursile esitatud nimede seast valib žürii novembri lõpus välja kõige sobilikuma.
“Nime pakkudes soovitan lähtuda sellest, et see oleks selge, tähenduslik ning peegeldaks laeva olemust: Eesti oma, keskkonnasõbralik ja olulist missiooni täitev,“ ütles nimekonkursi žüriiliige ja mereentusiast Marko Matvere.
Ehituses olev laev on Eesti esimene täielikult alternatiivkütustel liikuv töölaev. Peamise kütusena kasutab laev biometaani ning on varustatud akupangaga, mis võimaldab liikuda ka elektril. Biometaaniga saab laev sõita vähemalt tuhat meremiili ning akutoitel kuni kaks tundi kiirusel viis sõlme. Akutoitel saab laev püsida ankrus kuni kümme tundi, mis muudab selle kasutamise märksa keskkonnasäästlikumaks.
Laeva projekteerib ja ehitab Eesti ettevõte Baltic Workboats. Kere valmis Gdanskis asuvas Dameni laevatehases ning toodi sealt Nasvale, Baltic Workboats laevatehasesse, kus ehitus lõpule viiakse. Uue töölaeva ristimine ja pidulik veeskamine toimub 2026. aasta kevadel, samal ajal avalikustatakse traditsiooni kohaselt ka laeva nimi.
Laeva pikkus on ca 38 meetrit, laius ca 10 meetrit ning maksimaalne kiirus kuni 12 sõlme. Töölaeva eluiga on hinnanguliselt 30 aastat. 2026. aasta kevadel tööd alustav alus asendab seni Soomest tähtajaliselt prahitud poilaeva Sektori. Laeva maksumus on 22 miljonit eurot, projekt on rahastatud Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEUvahenditest ning riiklikest omavahenditest.
Nimekonkursi tingimustega saab tutvuda Riigilaevastiku kodulehel: www.riigilaevastik.ee


